Wel Come to my Personal blog, visit: www.journalistpramod.com

विशेष सुरक्षा योजना कार्यानवयनका चुनौती


प्रमोदराज सेढाईं

शान्ति सुरक्षाको प्रभावकारिता दण्डहीनता अन्त्य तथा मानवअधिकार रक्षाका लागि विशेष कार्यक्रम २०६६ नाम दिई मन्त्रिपरिषद्को बैठकले पारित गरेको विशेष सुरक्षा योजना लागू गर्ने सन्दर्भमा थुप्रै व्यवहारिक नीतिगत र कानुनी अड्चन देखिएका छन् । तराई पूर्वीपहाड र मध्य पश्चिमका पहाडी जिल्लाको सुरक्षा सुदृढीकरणका लागि भन्दै ल्याइएको यो कार्यक्रममा दलहरुबीच सहमति बन्न नसक्नु नै कार्यान्वयनको प्रमुख चुनौती देखिएको छ । असहिष्णु राजनीतिले जन्माएको दण्डहीनता र आपुनो दुनो सोभुयाउन नियम कानुनलाई तिलााजली दिने होडका कारण सुशासनको धज्जी उड्दै गएको छ । अपराधीलाई राजनीतिक लेपन लगाएर उन्मुक्ति दिने परिपाटी संस्थागत हुँदै जाने खतरा छ । राजनीति र अपराधलाई छुट्याउने राजहंस मानिने राजनीतिक दलहरुले यी सबै दृश्य टुलुटुलु हेरेर बसेपछि सुरक्षा निकाय स्वयं िकंकर्तव्यविमूढको स्थितिमा छ । सरकारले ल्याउन लागेको विशेष सुरक्षा योजना सर्वसाधरणको शान्ति सुरक्षाका लागि सराहनीय छ । तर यसलाई व्यवहारिक कार्यान्वयनमा लैजाँदा पर्नसक्ने कठिनाइ र गल्तीबारे बेलैमा सचेत भई योजनाबद्ध ढंगले अघि बढ्नुपर्दछ । संविधानसभाको चुनाव सकिएको लामो समय बितिसक्दा पनि संक्रमणकालका नाममा शान्ति सुरक्षा कायम हुन सकेको छैन । द्वन्द्वकालमा विस्थापित प्रायः सबै प्रहरी इकाईहरु स्थापित भइसकेका छन् । तर किन सर्वसाधारणले शान्ति सुरक्षा र अमनचयनको अनुभव गर्न पाएका छैनन् र शान्ति सुरक्षा कायम गर्न विशेष योजना नै किन जरुरत पर् यो त अहिले चर्चाको विषय बनेको छ । यति ठूलो योजनाका लागि पर्याप्त रकम प्रभावकारी योजना सुरक्षा निकायबीचको उच्च समन्वय राजनीतिक इच्छाशक्ति र सहमति नीतिगत कानुनी र व्यवहारिक कठिनाइको समधान मानवअधिकार र प्रहरीको पेसागत इमान्दारिता सर्वसाधरणको सहभागितालगायत थुप्रै विषयमा योजना लागू गर्नुपूर्व नै स्पष्ट भएर अघि बढ्नुपर्ने आवश्यकता छ । सुरक्षानिकायले नयाँ डेटा रेकर्ड सिस्टम नअपनाएका कारण आपराधिक गतिविधि निरुत्साहित गर्न र अपराधीलाई कानुनी दायरामा ल्याउने कार्यमा चुनौती कायमै छ । अहिले सुरक्षा निकायमा सर्वसाधरणको विश्वास नभएकाले कुनै पनि सूचना सुरक्षा निकायमा दिन कोही इच्छुक नहुने गरेका छन् । विश्वव्यापी मान्यता हेर्ने हो भने साक्षीका रुपमा राज्यको उपस्थितिलाई नै सुरक्षाको रुपमा हेर्ने गरिएको छ । तर नेपालमा शान्ति सुरक्षाको कहालीलाग्दो अवस्थाले यस्तो योजना जरुरी पनि देखिन्छ । अपराध अनुसन्धानमा महत्वपूर्ण मानिने धेरै कानुन सान्दर्भिक नभएको र नयाँ कानुन पनि बन्न नसक्दा समस्या थपिएको छ । यसलाई विशेष सुरक्षा योजना लागू गर्नुपूर्व नै समाधान गरिसक्नुपर्दछ । सुरक्षा योजना लागू गर्नुपूर्व नै अपराध रोकथामका लागि महत्वपूर्ण हुने साक्षीको सुरक्षा गर्ने कानुन ल्याउन जरुरी देखिन्छ । त्यसैले यो ऐन लागू हुन नसक्दा धेरै पीडित तथा साक्षी बयान दिन र सूचना दिन हिच्किचाउने गरेको तथ्यलाई योजना लागू गर्नेले भूल्नु हुँदैन । गृहमन्त्रालयले विशेष योजनाका लागि विभिन्न शीर्षकमा तीन अर्व ८० करोड १० लाख २५ हजार आठ सय ३० रुपैयाँ थप खर्च माग गरेको छ । यति ठूलो रकमको योजना सुरुमै बजेटमा नपर्नुले पनि यो योजना पूर्ण तयारी र योजनाका साथभन्दा हतारमा ल्याएको जस्तो देखिन्छ । राजनीतिको उचित व्यवस्थापनले शान्ति सुरक्षामात्र होइन राष्ट्रको मुहार कस्तो बनाउने भन्ने फैसला गर्छ । तर विडम्बना जनताको मुक्तिको नारा लिएर हिँड्नेबित्तिक्कै सात खत माफ दिने अनौठो राजनीतिक संस्कारले अपराधलाई वैधता दिन थालेको जस्तो देखिएको बेला आएको यो योजना लागू गर्नैपर्दछ । दिनहुँजसो गोली हानिएको समाचार आइरहँदा पनि सरकार विज्ञप्ति आश्वासनमा सीमित भएर शान्ति र स्थायीत्व आउँदैन । शान्ति सुरक्षाजस्तो सवालमा सुरक्षा निकायको ढिलासुस्ती र लापरवाहीले िसंगो तराई र पूर्वीपहाड अहिले अनौठो मनोविज्ञानमा बाँचेको छ । यसै परिप्रेक्षमा सरकारले ल्याएको विशेष सुरक्षा योजना अहिले चर्चाको विषय बन्नु स्वभाविकै पनि हो । योजनामा महत्वपूर्ण मानिने गुप्तचरीको अनुसन्धान गर्ने जिम्मा पाएको राष्ट्रिय अनुसन्धान विभाग चरम राजनीतिक हस्तक्षेपका कारण निष्प्रभावी छ । यस्तो अवस्थामा विशेष योजना ल्याउँदैमा दीगो शान्ति कसरी आउँछ सुरक्षा बाँसुरी होइन जसको काम बजाउनेमात्र होस् । त्यसैले विशेष सुरक्षा योजना ल्याउनुपूर्व नै कानुन नीतिगत र समुहगत निर्णय लिनुपर्दछ । सुरक्षा निकायले पनि पदीय लालचमा राजनीतिलाई प्रभावित गर्ने काम भइरहेको छ । राजनीतिक हस्तक्षेपबाट मुक्त सुरक्षा निकाय र आधुनिक सुरक्षा अवधारणालाई साकार बनाउन प्रविधि सीप र धारणामा नयाँपन ल्याएर योजनाका साथ अघि बढ्नुपर्दछ । अन्यथा जुनसुकै योजना ल्याए पनि अपराध घट्न सक्दैन । समाज र समय सापेक्ष चल्न नसक्ने हो भने सुरक्षा निकायलाई टेढो आँखाले हेर्ने दृष्टिकोणमा परिवर्तन आउन सक्दैन ।एकातिर विशेष योजना लागू गर्ने सरकारी तयारी छ भने अर्कोतिर सरकारले वार्ताको बाँसुरी फुकेको पनि लामो समय बितिसकेको छ । तर वार्तामार्फत् समस्या समाधान गर्ने दिशामा ठोस उपलब्धी हासिल हुन सकेको छैन । तराईमा विभिन्न नाममा खुलेका हतियारधारी समुहहरु आपराधिक हुन् वा राजनीतिक भन्ने बारेमै अन्यौल छ । यो पनि तत्काल छुट्याउनुपर्दछ । गृहमन्त्रालयको आकँडाअनुसार अहिले देशभर एक सय ३० को हाराहारीमा सशस्त्र समुह कि्रयाशील छन् । तर सरकार वार्तामै मस्त छ । कस्तो र कुन समुहसँग वार्ता गर्ने भन्ने अन्योलमै अलमलिएको सरकारले विशेष योजना आफ्नो उदेश्यसम्म कसरी पुर् याउला यो भने हेर्न बाँकी नै छ ।माओवादी नेतृत्वको सरकारले गत मंसिर २६ गतेदेखि भाइरस किलस्र समुहबाट सुरु गरेको वार्ता प्रकि्रया अझै जारी छ ।
राजनीतिक अस्थिरताका नाममा संक्रमणकाल लम्बिँदा आपराधिक गतिविधिका लागि सशस्त्र समुहहरु खुल्ने र आपराधिक घटना बढ्नेमात्र भएको छैन कुनै सामन्य घटनामा समेत तोडफोड हड्ताल लुटपाट र बन्दसम्मका स्थिति श्रृजना भएका छन् । यस्ता घटनालाई सरकारले नियन्त्रण गर्न सकेको छैन भने सुरक्षा निकाय पनि गैरजिम्मेवार बन्ने गरेको छ । गृहमन्त्रालबाट पछिल्लो समय जुन किसिमको सुरक्षा योजनाका लागि अत्यावश्यक पर्ने समुह विभाजनलगायतका सवाल आइरहेको छ त्यसले पक्कै पनि योजनाको सफलताको आशा गर्न सकिन्छ । तर यो योजनालाई पर्व वा कुनै निश्चित समयका लागि मनाइने कार्यक्रमजस्तै बीचैमा रोकियो भने अपराध अझै मौलाउने छ । थुप्रै नीतिगत चुनौतीले यो योजना पनि निष्प्रवाही बन्यो भने सुरक्षाप्रति आमनागरिकको सरोकार कम हुने खतरा पनि उत्तिकै छ । शान्ति सुरक्षुका लागि पुलिसभन्दा चोर चलाख भन्ने मान्यता व्यंग्य नभएर सत्य सावित हुने गरेको छ । देशभर आपराधिक घटना वर्षेनी बढिरहेको छ । पेसेवर अपराधीको संलग्नताले अपराधका शैली बदलिएको छ । फिल्मी शैलीमा आपराधिक गतिविधि भइरहेका छन् भने अपहरण त सामन्य भइसकेको छ । तैपनि प्रहरी त्यही खागीको बर्दी र घँगरुको लाठीको भरमा घिसिपिटी शैलीमा अघि बढिरहेको छ । राजनीतिक बलमिच्याइर्ं र पैसाको चलखेलका कारण धेरै आपराधिक घटनामा मुद्दा चल्दैनन् भने अझ गम्भीर अपराधले पुलिस र न्यायालय देख्नै पर्दैन । यस्तो अवस्थामा कसरी लागू होला विशेष सुरक्षा योजना आशंका र अन्यौलता कायमै छ । अन्य नीतिगत समस्या ज्यूँ का त्यूँ छँदैछन् । त्यसमाथि अहिले बढ्दो बन्द हड्ताल र जिम्मेवार राजनीतिक दलका भ्रातृसंगठनहरुको कानुन हातमा लिने प्रवृत्तिले कसरी कार्यान्वयन होला विशेष सुरक्षा योजना शान्ति सुरक्षा कायम गर्न गृहमन्त्रालय र मन्त्रीले मात्र होइन सामुहिक राजनीतिक इच्छाशक्तिले मात्र कार्यान्वयन तहमा लैजान सक्छ ।